در این مطلب قصد داریم برای شما کاربران گرامی در مورد وکالتنامه توضیحات مختصری و کلی را توضیحاتی را دهیم ، چرا باید وکالت نامه بگیریم ؟ در کل چند وکالت نامه داریم ؟ وکالت نامه چیست ؟ اینها تمام سوالاتی است که در این مطلب به پاسخ آنها می پردازیم ، در ادامه با وکلای موسسه امین همراه باشید.
آیا باید وکالت نامه بگیریم ؟
شما وقت سر خاراندن ندارید یا با مراحل اداری انجام یک کار آشنا نیستید. پس نیاز دارید که انجام برخی از کارهایتان را بهطور رسمی به سایرین بسپارید مسئله وکالتنامه دقیقا همین است. وکالتنامهها یا برای انجام کار نوشته شده است یا برای فروش و نقل و انتقال. وکالتنامهها شامل ماده 656 قانون مدنی میشوند. این قانون میگوید وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای اتمام امری نایب خود میکند. یعنی عقدی که با 2 طرف بسته میشود و فقط برای راحتتر شدن امور و رفع نیازهای کوتاهمدت استوار میشود.
به کسی که به او وکالت میدهید “وکیل” و بهخودتان، “موکل” میگویند.
مدارک مورد نیاز برای دریافت وکالت نامه چیست ؟
برای نگارش وکالتنامه بردن کارت ملی و شناسنامه وکیل و موکل ضروری است و کپی آنها هم باید همراهتان باشد. درضمن اگر قرار است برای خرید و فروش اتومبیل یا ملکی وکالت داده شود باید سند و مدارکی که نشاندهنده مالکیت موکل است هم به دفترخانهها ارائه شود. اساسا هر حقی که قرار است از جانب موکل به وکیلی داده شود، باید مدارکی مبنی بر داشتن آن حق توسط موکل ارائه شود.
دریافت وکالت نامه چقدر برای من هزینه دارد ؟
معمولا دفترخانهها طبق اینکه :
چه نوع وکالتنامهای را برای چه کاری مینویسند
ارزش مورد معامله چقدر است
هزینه نوشتن وکالتنامه را دریافت میکنند
در کل چند نوع وکالت نامه داریم ؟
به طور کلی ۲ نوع وکالت نامه وجود دارد:
وکالت مطلق
یعنی اینکه شخصی را برای همه کارها وکیل کنید و این وکالت شامل امور اداری و مالی موکل می شود.
وکالت مقید
در این نوع وکالت، موضوع وکالت، مشخص و معین است و وکیل باید فقط در همان مورد معین، عمل کند.
مسئله ای که وجود دارد این است که موقع تنظیم وکالتنامه از هر نوعی که باشد باید نام تمام سازمان ها و مراکز مورد نظر برای انجام امور گوناگون توسط وکیل را یطور واضح قید کنید.
البته معمولا در دفترخانه ها، متن های حاضر شده ای برای این هدف وجود دارد، ولی خودتان هم می توانید این متن را حاضر کنید.
وکالتنامه چگونه باید نوشته شود ؟
موکل بایستی خویش سمت قانونی در جستار وکالت داشته باشد و حقوق و وظایفش مشخص باشد.
در قرارداد وکالت نوشته شده ، وکیل و موکل حق دارند هر وقت که بخواهند پیمان نامه را بر هم بزنند و وکالت عقدی جایز است و هرموقع که هر دو طرف اراده کنند قایل فسخ است.
بدین چهره که وکیل میتواند از وکالت خود کناره گیری کند و موکل نیز میتواند وکیل انتخاب شده در قرارداد وکالت را برکناری کند.
طبق مونث 657 قانون مدنی ، در ضمن تحقق وکالت نیز نیازمند اعلام قبول وکیل است.
دقت شود آنچه مورد نظر موکل است به طور صریح درج گردد و سوژه وکالتنامه و حدود اختیارات وکیل و موکل کاملا مشخص باشد.
فقط باید به این نکته مهم توجه کرد که ، کل موارد مورد نظر موکل ، به صورت واضح و روشن نوشته شود و از توضیحات کلی دوری کند.
چند نوع ثبت برای وکالت نامه وجود دارد
انواع وکالت نامه از نظر نوع ثبت شدن به دو دسته تقسیم می شوند:
رسمی
عادی
وکالتنامه رسمی
وکالتنامه رسمی به وکالتی گفته می شود که در دفتر اسناد رسمی به ثبت می رسد.
این گونه وکالت نامه در حضور هر دو طرف (وکیل و موکل) و با دریافت کردن هویت هر دو طرف صورت می گیرد.
اعتبار این گونه وکالت نامه ها مساوی با اعتبار اسناد رسمی است و مثل دیگر اسناد رسمی امکان جعل شدن را نیز دارد
بسیاری از امور حساس همانند نقل و انتقال اموال غیر روایت شده تنها با داشتن وکالت نامه رسمی شدنی است و با وکالتنامه غیررسمی ممکن نیست.
وکالتنامه عادی
وکالت نامه ای که بدون پادرمیانی دفتر اسناد رسمی نوشته شود وکالت نامه عادی نام دارد.
از دسته این وکالت نامه ها می طاقت برگ های وکالتی که در اختیار وکلای دادگستری است نام برد.
این نوع وکالتنامه ها برای مطرح کردن
(شکایت، پدافند از موکل در شرایطی همچون فسخ قرارداد و …)
تنظیم می شوند.
وکالت بلاعزل
در وکالتنامه های رسمی موکل هر موعد که بخواهد می تواند وکیل خود را برکنار کند، مگر اینکه در ثبت وکالتنامه خلاف این مسئله ذکر شده باشد.
البته بلاعزل بودن وکیل به این معنی نیست که موکل نتواند اموری که در وکالتنامه به وکیل سپرده است را خودش انجام دهد.
وکالت تام الاختیار
در وکالتنامه تام،وکیل در کلیه امور موکل از هر قبیل که لازم باشد
(اعم از مالی ، ملکی و اداری و…)
نیازی به دادن اختیارات جدید از طرف موکل به وکیل ندارد و توانایی تمام کارهای موکل به وکیل داده میشود.
نکات لازم در تنظیم وکالتنامه
در وکالتنامه ،دادگاه یا کل ادارات و ارگان هایی که وکیل دستور امور را دارد به طور روشن مشخص باشد. نزدیک اختیارات وکیل و موکل ذکر شود.
به طور مثال ، برخی ازاختیارات وکیل به صورت زیر می باشد:
حق مراجعه به دادگاه مطالبه خسارات دادرسی تجدیدنظرخواهی و…
همچنین بعضی از تعهدات موکل به نوع زیر می باشد:
•پرداخت دستمزد و هزینه وکالت در انجام اموری که وکیل به او واگذار کرده است و خارج از حدود اختیار وکیل است.