اصول مدیریت  ادعا Claim Management انعکاس  پیچیدگیهای موجود در روابط انسانی را میتوان در تعبیرهای مختلف از یک اتفاق مشاهده نمود. حال وقتی رابطهای در قالب قرارداد برای تسهیـم ســود تعریف  میشود، موضوع  پیچیدهتر گشته و مباحث مرتبط با تعیین حد و مرز حقوق طرفین در قرارداد و پیرو آن مدیریت ادعاهای مطروحه بسیار ارزشمند و حائز اهمیت می نماید. مدیریت ادعا (Claims Management)؛ مشمول مدیریت کلیه فعالیت هایی است که به جهت هدایت ادعاها (Claims) و یا دفاع و مقــابله در برابر دعـــاوی مطروحه (Cross Claim) انجام می پذیرد تا درخواستهای طرفین قرارداد برای تثبیت حقی که مورد انکار یا تجاوز واقع شده است،  سازماندهی شده و شرایط قراردادی برای جلوگیری از ضرر و زیان  و یا جبران خسارات مالی و زمانی محقق گردد.

مدیریت دعاوی claim management


مدیریت دعاوی یا اصول مدیریت ادعا قطعا نگاهی تک بعدی به مسایل صرفاً حقوقی پیمان ،بدون در نظر گرفتن موارد فنی و اجرایی آن، مدیریت دعاوی مطروحه در پروژه ها را دچار خلل نموده و چارچوب ادعاهای مذکور را متزلزل می سازد. زیرا مهمترین نکته در انجام مذاکرات مرتبط با طرح یا دفاع از ادعا، در نظر گرفتن  سلایق و نوع نگاه طرف مقابل دعوی به موضوع مورد ادعاست. بنابراین نحوه طرح ادعا و یا دفاع از آن حتی در یک موضوع مشترک،  با فردی حقوقی و شخصی که نگاهی صرفاً فنی و اجرایی متفاوت خواهد بود. از این رو در”دوره های آموزشی اصول مدیریت ادعا ” سعی می شود  با تدقیق در فرآیندهای چهارگانه مدیریت ادعا و بومی سازی آنها، به ارائه نگاهی  عمیقتر به مسائل فنی و حقوقی پیمان(توأماً) ،تجزیه و تحلیــل نمونه هایی از دعاوی پیش آمده درپروژه ها و روش های مدیریت آنها، پرداخته شود.

مدیریت ادعا شامل :


محدوده و شرایط کار
1- تعریف اقسام عقود
2- منشأ پیدایش قراردادها
3- تعریف جایگاه
4- حقوق تعهدات و
5- تشریح :
5-1- الزامات قراردادی
5-2- مبانی الزامات
6- شروط باطل و تاثیر
تعریف ادعا و دسته بندی
1- ادعاهای مربوط به
2- ادعاهای زمانی
3- ادعاهای کیفی
4- ادعاهای هزینه ای ( مالی )
تشریح روش های مدیریت ادعا درکنار نمونه هایی از شرایط پیش آمده در پروژه ها بر اساس فرایند های تعریف شده
:شامل Extension of PMBOK – در الحاقیه ساخت
1- روش های شناسایی و تبیین منابع پیش نیاز جهت امکان سنجیِ طرح و یا دفاع از ادعاها
2- روش های مستدل و عملی برای کمی سازی ادعاها
3- روش های عملی برای پیشگیری از ادعاها
4- روش های مستند جهت یافتن راه حل و یا توافق در ادعاها

مفهوم مدیریت ادعا claim management چیست


درخواستی از طرف یکی از طرفین قرارداد ، در ازای دلایلی صحیح و درست ، به معمولا به انجام دستورات ، اقدامات ، سفارش ها ، از جانب طرف دیگر قرار داد بوجود امده است و از نظر اقتصادی با هم قابل حل و فصل نیستند. ادعا از موضوعات جدانشدنی پروژه های اجرایی است. مدیریت حرفه ای بطور قطعی کیفیت اجرای پروژه را بطور چشمگیری بالا خواد برد.

این بخش ارتباط فشرده با ناحیه دانش تدارک دارد. ( procurement ) در خصوص پیشگیری،برنامه ریزی و کنترل و پایان دادن و به سرانجام رساندن مرافعه ها قرار دادهای پروژه،پیشنهاد هایی را ارائه میدهد.

مثلا: فردی به عنوان پیمانکار مدعی است پیشرفت فیزیکی پروژه هماهنگ با برنامه زمان بندی در حال انجام است یا کارفرما مدعی است که پیشرفت فیزیکی پروژه ممکن است انتظار بیشتری را در پیش داشته باشد در این صورت،با توجه به پیمان،از پیمانکار ادعای خسارت میکنند. دستگاه های اجرایی بخش های دولتی تعاونی و خصوصی بسته میشوند سه عاملی هستند

 

مدیریت دعاوی claim management